Kaubamärgid ja ärisaladus
WIPO (Maailma Intellektuaalomandi Organisatsioon) on loonud raamistiku, mis hõlmab näiteks patente, autoriõigusi, kaubamärke, ärisaladusi, tööstusdisaini õigusi, kasulikku mudelit ja litsentse. Tänaseks on digitaalajastu toonud kaasa palju uusi väljakutseid, millega olemasolevad süsteemid pole alati suutnud sammu pidada, seega tooksin näitena välja miks on näiteks kaubamärgid käesoleval ajal paremini toimivad, kui ärisaladus. [2]
Kaubamärgid
Minu arust üks kõige paremini toimivaid WIPO komponente praeguseks on kaubamärgid. Internetiajastul, kus konkurents on globaalne ja tarbijad puutuvad kokku piiramatu valikuga, on tugevad brändid saanud ettevõtete jaoks asendamatuks varaks. Kaubamärgid loovad usaldust ja äratuntavust, mis aitab ettevõtetel eristuda üha tihedamaks muutuvas konkurentsis. Kaubamärkide süsteem on kohanenud digitaalse keskkonnaga märkimisväärselt hästi. [6] Näiteks domeeninimedega seotud vaidluste lahendamiseks on loodud tõhusad mehhanismid nagu UDRP (Uniform Domain Name Dispute Resolution Policy). Samuti on kaubamärkide kaitse laienenud erinevatele sotsiaalmeedia platvormidele nagu näiteks TikTok.
TikTok on kehtestanud eeskirjad, mis võimaldavad kaubamärgiomanikel teavitada kaubamärgiõiguste rikkumistest ning taotleda rikkumist sisaldava sisu eemaldamist. Näiteks TikToki intellektuaalomandi eeskirjades on sätestatud, et kasutajad ei tohi postitada sisu, mis rikub teiste isikute kaubamärgiõigusi. Kaubamärgiomanikud saavad esitada kaebuse väidetava rikkumise kohta, mille tulemusel võib TikTok rikkumist sisaldava sisu eemaldada või peatada rikkuja konto. [2] Samuti on Euroopa Liit kehtestanud digiteenuste määruse (DSA), mis jõustus täielikult 17. veebruaril 2024. See määrus seab veebiplatvormidele kohustuse võidelda ebaseadusliku veebisisu, kaupade ja teenuste vastu, andes kasutajatele võimaluse teatada ebaseaduslikust tegevusest. [3]
Lisaks on ka kaubamärkide registreerimise protsess muutunud üha kasutajasõbralikumaks. Paljudes riikides on võimalik kaubamärke registreerida elektrooniliselt ja mõistliku tasu eest, kaasa arvatud ka Eestis. Rahvusvaheline kaubamärkide registreerimise süsteem (Madridi süsteem) võimaldab näiteks ettevõtetel kaitsta oma kaubamärke paljudes riikides ühe taotlusega, mis hoiab kokku aega ja ressursse. [4] Kaubamärkide kaitse on ka ajaliselt piiramatu, mis on eriti väärtuslik pikaajaliste äristrateegiate jaoks. Kuni kaubamärki kasutatakse ja uuendatakse, saab selle kaitse kesta igavesti. See võimaldab ettevõtetel ehitada püsivat brändi väärtust, mis võib kesta lausa põlvkondi. [5]
Ärisaladus
Ärisaladuse kaitse on muutunud tänapäeva tehnoloogilises keskkonnas üha problemaatilisemaks. Ärisaladus, mis traditsiooniliselt kaitses ettevõtete tundlikku teavet, seisab silmitsi mitmete väljakutsetega. Töötajate mobiilsus on tänapäeval üha tavalisem. Inimesed vahetavad töökohti sagedamini kui kunagi varem, liikudes tihti sama valdkonna ettevõtete vahel. See tähendab, et ärisaladuste hoidmine ettevõtte seinte vahel on muutunud järjest keerulisemaks, isegi kui töötajad on allkirjastanud konfidentsiaalsuslepingud. [7]
Tehnoloogia areng on teinud igasuguse info kopeerimise ja jagamise äärmiselt lihtsaks. Näiteks digitaalseid andmeid saab hetkega kopeerida ja edastada, ilma et sellest jääks alati selget jälge. Isiklike seadmete tööalane kasutamine ja kaugtöö levik on loonud olukorra, kus mõnikord andmete liikumist on üpris keeruline kontrollida. Ka ärisaladuse rikkumise tõendamine on märkimisväärselt raskem kui kaubamärgi rikkumise tõendamine. Ettevõtted peavad näitama, et nad on rakendanud piisavaid meetmeid teabe kaitsmiseks, et konkurent on saanud juurdepääsu sellele teabele ebaseaduslikul viisil ja et see teave on tõepoolest salajane ning omab majanduslikku väärtust. [8] [10] Lisaks ka riikidevahelised erinevused ärisaladuse kaitse seadustes muudavad globaalse kaitse keeruliseks, kuigi on tehtud edusamme õigusaktide ühtlustamisel (näiteks EL-i ärisaladuste direktiiv). [9]
Viidatud kirjandus
1. https://www.epa.ee/kaubamargid/vaja-teada-enne-taotluse-esitamist/mis-kaubamark
2. https://www.tiktok.com/legal/page/global/copyright-policy/et
3. https://www.mkm.ee/ettevotlus-ja-innovatsioon/ettevotluskeskkond/digiteenused
4. https://www.wipo.int/treaties/en/registration/madrid_protocol/
5. https://www.legalzoom.com/articles/how-long-does-a-trademark-last
6. https://www.delawareinc.com/blog/six-benefits-of-registering-your-trademark/
7. https://www.lexology.com/library/detail.aspx?g=604d5a11-05b7-4294-9280-61809053ab18
8. https://www.redpoints.com/blog/trade-secret-violation/
10. https://www.tilleke.com/insights/how-prove-damages-trade-secret-infringement-disputes/
Kommentaarid
Postita kommentaar