Positiivne ja negatiivne näide kasutatavusest veebis
Veebilehtede ja rakenduste kasutatavus mõjutab suuresti nende edukust. Kasutajakogemuse ekspert Jakob Nielsen on määratlenud viis kasutatavuse komponenti: õpitavus, tõhusus, meeldejäävus, veakindlus ja rahulolu. Vaatleme kahte näidet, ühte positiivset ja teist negatiivset, et illustreerida, kuidas need komponendid avalduvad päriselus.
Üheks positiivseks näiteks on Spotify veebirakendus. Kui uus kasutaja avab esimest korda Spotify, on tal väga lihtne alustada muusika kuulamist. Õpitavus on kõrge, kuna kõik põhifunktsioonid – otsing, esitusloendid ja soovitused – on kohe nähtavad ja intuitiivsed. Kui kasutaja on juba kord platvormiga harjunud, saab ta kiiresti leida ja esitada soovitud muusikat, mis teeb süsteemi tõhusaks. Isegi kui kasutaja ei ole mõnda aega Spotify’d kasutanud, suudab ta vajaliku tegevuse kiiresti meenutada, kuna liides on loogiline ja püsib aja jooksul muutumatuna, mis suurendab meeldejäävust. Veakindlus on samuti hea – kui kasutaja sisestab otsingusse eksliku sõna, pakub Spotify õigeid vasteid ja ei takista muusika leidmist. [1] [2]
Negatiivseks näiteks võib tuua keerulise e-poe kassaprotsessi, mis võib kliente ostu sooritamisest eemale peletada. Kui kassaprotsess sisaldab liiga palju samme või segaseid juhiseid, võib kasutajal tekkida raskusi selle mõistmisega, mis vähendab õpitavust. Kui ostu vormistamiseks tuleb täita palju ebavajalikke välju või luua sundkorras kasutajakonto, võib see muuta protsessi aeglaseks ja ebaefektiivseks. Tehes internetis oste, olen sattunud ka ise paari e-poe otsa, kus ostu tegemiseks olen sunnitud konto tegema ning veel hullem, ainukeseks maksevõimaluseks on olnud pangaülekanne. Kui kasutaja pole mõnda aega sama e-poodi kasutanud, võib ta kassaprotsessi unustada, eriti kui see on keeruline. Lisaks võib kehvasti disainitud süsteem põhjustada rohkem vigu, näiteks kui krediitkaardinumbri sisestamisel pole selgeid veateateid, mis tekitab segadust ja võib viia ostukorvi hülgamiseni. Seda probleemi on küll tänapäeval hulga vähem kui oli minevikus - kasutatakse valmis pluginaid või teenuseid maksete teostamiseks, mis kontrollivad makseandmete (nt krediitkaardi) õigsust. Küll aga sellised probleemid vähendavad kõik kasutajate rahulolu ja võib panna nad eelistama konkurendi teenust.
Hea kasutatavuse aluseks on kiire õpitavus, tõhusus, meeldejäävus, veakindlus ja kõrge rahulolu. Spotify on näide hästi disainitud veebirakendusest, mis muudab muusika kuulamise nauditavaks ja lihtsaks, samas kui keeruline kassaprotsess võib kasutajaid frustreerida ja panna neid otsima paremat alternatiivi. [3]
Viidatud kirjandus
1. https://uxdesign.cc/ux-ui-analysis-spotify-31f3855a1740
3. https://www.nngroup.com/articles/usability-101-introduction-to-usability/
Kommentaarid
Postita kommentaar