Kaks erinevat IT-juhti ja nende juhitüübid

Tehnoloogiamaailm on näinud mitmeid silmapaistvaid juhte, kelle juhtimisstiilid on aidanud kujundada innovatsiooni ja ettevõtluskultuuri. Selles artiklis keskendun kahele tuntud IT-juhile, kes esindavad erinevaid juhtimisstiile: Jeff Bezos kui ülemus (power broker) ning Mark Zuckerberg kui teavitaja/suhtleja (communicator).

Jeff Bezos – ülemus (power broker)

Jeff Bezos on Amazon.com asutaja ja endine tegevjuht, kelle juhtimismeetodid on sageli olnud üsna jõulised ja tulemuspõhised. Tema käe all kasvas Amazon ühest väikesest internetipoest maailma üheks suurimaks tehnoloogiahiiglaseks. Bezos on näide ülemusest, kes ei karda kasutada oma võimu otsuste langetamisel. Ta on tuntud oma kõrgete standardite ja nõudliku töökultuuri poolest. Amazonis on ta kehtestanud süsteemi, kus andmepõhised otsused ja efektiivsus on esmatähtsad, ning ta ei kõhkle raskete, kuid vajalike otsuste tegemisel, näiteks kulude kärpimisel või ebaefektiivsete üksuste sulgemisel. Kuigi tema juhtimisstiil on toonud kaasa omajagu kriitikat, on see ka võimaldanud Amazonil muutuda maailma üheks innovaatilisemaks ja domineerivamaks ettevõtteks. [1] [2]

Üks silmapaistvamaid raskeid otsuseid, mille Bezos langetas, oli näiteks 2014. aastal Amazon Fire Phone’i projekti peatamine. Amazon investeeris miljoneid dollareid nutitelefoni arendamisse, kuid see osutus suureks äriliseks läbikukkumiseks. Selle asemel, et kulutada veelgi rohkem ressursse toote päästmiseks, otsustas Bezos projekti kiiresti sulgeda ja suunata ettevõtte fookuse pilveteenustele (AWS) ja nutiseadmetele nagu Amazon Echo. See otsus aitas Amazonil pikas perspektiivis kasvada ja keskenduda valdkondadele, mis tõid lõpuks suurt kasumit. [3] [4]

Mark Zuckerberg – teavitaja ja suhtleja (communicator)

Mark Zuckerberg on Facebooki (nüüd Meta) asutaja ja tegevjuht, kelle peamine tugevus on olnud visiooni ja tehnoloogiliste suundumuste selgitamine nii töötajatele kui ka maailmale.

Zuckerberg on hea näide teavitaja ja suhtleja tüüpi juhist. Ta on juht, kes oskab koguda ja levitada olulist teavet ning kohandada seda erinevate sihtrühmade jaoks. Tema oskus suhelda investorite, töötajate ja avalikkusega on aidanud Facebookil kasvada sotsiaalmeedia hiiglaseks. Samas on ta pidanud toime tulema ka keeruliste olukordadega, nagu privaatsusskandaalid ja reguleerimisprobleemid, kus info täpne edastamine ja kommunikatsioon on olnud kriitilise tähtsusega. Tema võime juhtida meediakajastusi ja selgitada ettevõtte strateegilisi samme on olnud üks tema tugevatest külgedest. [5] 

Üheks oluliseks näiteks tema kommunikatsioonioskustest oli näiteks 2018. aasta Cambridge Analytica skandaal. Pärast andmelekkega seotud kriitikat astus Zuckerberg avalikkuse ette, osales USA Kongressi kuulamistel ja selgitas, kuidas Facebook kavatseb oma privaatsuspoliitikaid tugevdada. Kuigi kriitika ei kadunud, suutis ta kinnitada investoritele ja kasutajatele, et ettevõte teeb vajalikke muudatusi. See kindlasti näitas tema võimet keerulisi olukordi hallata ning infot erinevatele osapooltele arusaadavaks teha. [6] [7]


Viidatud kirjandus

1. https://capital.com/power-brokers-definition

2. https://leadershipcontinuum.com/articles/what-leadership-style-is-jeff-bezos/

3. https://medium.com/@lotus.lin/failing-forward-amazon-fire-phone-f88c98c08156

4. https://murphyresearch.com/what-happened-to-the-amazon-fire-phone-anyway/

5. https://www.mtdtraining.com/blog/mark-zuckerberg-leadership-style.htm

6. https://www.bbc.com/news/world-us-canada-43494337

7. https://www.theguardian.com/technology/2018/mar/21/mark-zuckerberg-response-facebook-cambridge-analytica

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Kolm põnevat IT-lahendust

Jälgimiskapitalism ja digiaedik Eestis: hetkeseis ja tulevik

DeepSeek-i mõju AI-maastikule